Thecla Dekker, voedingscoach op het gebied van hormonen

Alweer in week 24, wat gaat de tijd snel. Ik voel me goed, alleen mijn bekken is nog steeds pijnlijk en dat belemmert me wel. Lang zitten, überhaupt zitten, lopen alles doet best wat pijn.

Ik weet dat mijn bekken verweekt onder invloed van hormonen. Dat is juist goed, zodat het kindje er straks doorheen kan. Ik heb alleen pech: mijn bekken is niet zo sterk en het blijkt dat mijn bekken al meer is verweekt dat nodig is in week 24. Tenminste, dat zegt de fysiotherapeut.

Pijnlijk bekken

Waarom is mijn bekken niet zo sterk? Mijn fysiotherapeut zegt dat dat komt doordat ik na de eerste bevalling niet voldoende hebt getraind. Ik had destijds een groot kind en een lange bevalling en ik had mijn bekken moeten trainen om deze weer in “originele staat” te krijgen. Dat doe je met de zogeheten Kegel-oefeningen, waarbij je de spieren in je bekken aanspant. Dat heb ik nooit gedaan…

Wat kan ik nu doen aan mijn bekken?

Ik kan dus niet lang zitten en moet veel rondlopen. In ieder geval niet lang in dezelfde houding zitten en twee benen op de grond zetten, in plaats van met je benen over elkaar. Maar wat kan ik doen voor mijn bekken? De adviezen spreken elkaar tegen. Mijn fysiotherapeut zegt dat ik de Kegel-oefeningen moet doen om mijn bekkenspieren te versterken.

Maar de Zwangerschaps Yogatherapeute zegt dat ik juist NIET die oefeningen moet doen, zodat het kindje makkelijker ter wereld kan komen. Wat is nu wijsheid? Zelf voel ik dat trainen wel goed is. Dat gaat wel een stuk moeilijker dan normaal. Even mijn been optillen is niet meer zo makkelijk als voor de zwangerschap. En even uit betheclas-week-24d stappen… ik lijk wel een oma 🙂

Tot volgende week!

Liefs,
Thecla