Thecla’s kraamweken – mijn lichaam na de bevalling

Als voedingscoach ben ik veel met mijn eigen gezondheid bezig. Ik vind het heel eerlijk gezegd gewoon heerlijk om gezond te eten en te sporten. Natuurlijk geniet ik ook van een stukje oma’s roomboter appeltaart, maar als ik dat elke dag moet eten dan zit ik simpelweg niet meer lekker in mijn vel.

Moeite met gezond eten tijdens de zwangerschap

Toch had ik tijdens mijn beide zwangerschappen meer moeite om mijn gezonde levensstijl vast te houden. Vooral in het tweede trimester kon ik alleen maar aan chocolade en gebak denken en dat terwijl ik helemaal geen zoetekauw ben. Ik heb mezelf gelukkig redelijk in weten te houden.

Ik bakte wel wat vaker dan normaal een bananenbrood, kocht wat vaker chocolade en bestelde ineens toetjes als ik uit eten ging. Toch ben ik heel “normaal” 13 kilo aangekomen en daar ben ik blij om. Zoals denk ik elke zwangere vrouw had ik aan het einde van mijn zwangerschap het idee alsof ik een skippybal had ingeslikt en vroeg me dan ook regelmatig af of dit ooit weer goed zou komen. Deze foto is een dag voordat ik ben bevallen gemaakt.

Na mijn bevalling slonk mijn buik snel, hoewel mijn baarmoeder meer dan een week de tijd nodig had om weer te krimpen naar de originele grote. Bij mij duurde dat wat langer dan bij de gemiddelde vrouw als ik mijn kraamverzorgster mag geloven.

De zwangerschapskilo’s

De dag na mijn bevalling kon ik het niet laten om te zien hoe veel er af was. Er was precies 5 kilo af en na drie weken woog ik 68 kilo en dat weeg ik nu nog steeds. Kilo’s zeggen niet alles. Ondanks dat mijn kilo’s eraf vlogen, duurde het toch een paar weken voordat mijn broeken weer lekker zaten, herkenbaar?

De eerste weken voelde mijn buik heel leeg als ik erop drukte, alsof  het een ballon was. Nu voelt het alweer veel steviger en is mijn buik alweer redelijk plat te noemen.

Ik ben altijd veel met gezonde voeding en sporten bezig en hierdoor hersteld mijn lichaam goed. Ik heb nog niet mijn oude figuur terug, het is allemaal nog wat ronder en zachter. Dit is ook helemaal niet erg want mijn lijf heeft een klein mensje gemaakt.

Borstvoeding en (vr)eten

Als je borstvoeding geeft verbruik je ongeveer 500 kcal meer dan normaal. Bij sommige vrouwen vliegen de zwangerschapskilo’s eraf door het geven van borstvoeding en bij sommige vrouwen gaat het juist minder snel omdat ze de hele dag trek hebben. Ik zit hier denk ik tussenin.

Op sommige dagen als Boris veel om eten vraagt merk ik dat ik veel meer trek heb en eet ik als een bouwvakker. Ik luister goed naar mijn lichaam en als ik voel dat ik wat meer moet eten dan doe ik dat ook. Ik geloof niet in lijnen, maar lijnen als je borstvoeding geeft wil ik je al helemaal niet adviseren. Al je afvalstoffen komen dan in het lichaam van je baby en zijn of haar lever kan deze gifstoffen nog niet afvoeren.

Wanneer weer sporten?

Ik ken veel mensen die sporten omdat het “moet” en niet omdat ze het leuk vinden. Ik hoor bij de mensen die sporten wel heel leuk vindt en het graag doet. Na zes weken ben ik weer voor het eerst naar een lesje bodypump gegaan. Heerlijk om weer aan de slag te gaan.

Ik doe nog niet op volle kracht mee want ik voel dat mijn bekken nog zwak zijn. Springen en rennen doe de komende weken ook nog niet. Ga pas weer springen en rennen zo’n 4 tot 6 maanden na je bevalling.  Je bekken hebben het zwaar gehad tijdens je zwangerschap en moeten heel erg goed herstellen. Doe je dit niet dan kun je rond je 40e heel veel bekkenklachten krijgen zoals incontinentie.

Je bekkenbodemspieren trainen

Om incontinentie problemen te voorkomen is het goed om elke dag minimaal 5 minuten je bekkenbodemspieren te trainen. Zelf ben ik hier heel slecht in, ik vergeet het vaak en ik vind het saai ook al is het zó belangrijk! Iemand leuke tips hiervoor?

Wat mij tegenvalt

Boris is nu 8 weken en ik ben weer twee keer in de week aan het sporten. Maar omdat ik borstvoeding geef kan ik niet zomaar de deur uitgaan. Ik moet zorgen dat er afgekolfde melk in huis is voor als hij honger krijgt en dat vergt best wat planning en organisatie.

De komende weken heb ik wat leuke uitjes gepland staan waardoor ik een voorraad melk aan het opbouwen ben. Wil ik ook nog eens doordeweeks een avond twee uurtjes weg dan moet ik de voedingen hier precies omheen bouwen. Goh wat een gedoe is dat zeg! Ik vind het heerlijk om borstvoeding te geven maar soms ook erg zwaar omdat hij echt van mij afhankelijk is en ik niet zomaar de deur uit kan gaan. Laat ik nou juist iemand zijn die af en toe tijd voor zichzelf nodig heeft. Hoe deed of doe jij dat?

 

Zwanger Puur Gezond Kuur - voor gezond eten tijdens je zwangerschap

Een goed gewicht tijdens je zwangerschap?

Ben je zwanger en wil je graag het beste eten voor jou en het kindje in je buik? Doe dan de Zwanger Puur Gezond Kuur.

Je ontdekt hoe je:

  • Het beste eet voor jou en je baby
  • Niet teveel aankomt
  • Zoveel mogelijk energie houdt

JA, VERTEL MIJ MEER! >>

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

2018-07-03T15:16:12+02:00

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en voor specifieke marketingdoeleinden.