Is sporten tijdens je zwangerschap wel zo gezond?

Is sporten tijdens je zwangerschap wel zo gezond?

Ben jij iemand die het lekker vindt om te sporten of doe je het meer omdat het gezond is? Beide is natuurlijk prima al hoop ik voor je dat je er ook plezier uit haalt.

Richtlijnen voor je training als je zwanger bent

Als je zwanger bent is het belangrijk om je lichaam goed te trainen. Zodat je je energie behoudt, beter slaapt en minder last hebt van zwangerschapskwaaltjes.

Uit onderzoek is gebleken dat je sneller bevalt en met minder complicaties.  Als je blijft sporten blijft ook je bloedsuikerspiegel beter in balans. En niet geheel onbelangrijk: door te sporten kom je minder aan én zal je de zwangerschapskilo’s na afloop ook sneller kwijtraken.

Goed blijven trainen is niet alleen belangrijk voor jezelf maar ook voor je baby. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat kinderen een sterker hart hebben als de moeder tijdens de zwangerschap is blijven sporten.

  • Als je misselijk bent

    Uiteraard blijft het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Zit je in het eerste trimester van je zwangerschap en hoor jij bij één van die vrouwen die ontzettend misselijk is óf geen energie meer heeft? Kijk dan of het lukt een lekkere wandeling te maken in de buitenlucht. Het is misschien niet hetzelfde als sporten, maar je bent wel even in beweging. Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat je niet de hele dag stil zit. Vooral als je lichaam voorheen gewend was aan beweging, kan je conditie heel snel achteruit gaan wanneer je de hele dag stilzit.

  • Train je rechte buikspieren niet meer

    Bij het trainen is het belangrijk dat je jouw rechte buikspieren niet meer traint. Dat mag namelijk niet, tijdens je zwangerschap. Deze spieren moeten ruimte maken voor je baarmoeder. Blijf je deze toch trainen dan komen je buikspieren na je bevalling niet meer mooi naast elkaar te liggen. Ook zal je lichaam dan minder sterk zijn. Je schuine buikspieren mag je echter wel gewoon blijven trainen.

  • In het derde trimester: niet meer liggend op je rug trainen

    Ben je in het derde trimester beland? Dan kun je sneller duizelig worden en flauwvallen. Dit effect kan sterker worden als je op je rug ligt, omdat je dan een groot bloedvat vanuit je onderrug naar je hart beknelt. Doe daarom in het derde trimester geen oefeningen meer op je rug. Buiten dat dit voor de baby niet goed is zal dit waarschijnlijk ook niet prettig aanvoelen. Het beste kun je op je linker zij liggen

  • Drink voldoende water

    Drink meer water dan normaal, minimaal 10 glazen per dag. Als je zwanger bent heb je veel vocht nodig. Tijdens het sporten transpireer je meer, waardoor het extra belangrijk wordt je vochtbalans op peil te houden.

  • Pas op voor oververhitting.

    Draag ademende sportkleding en train niet als het extreem warm is. Als je zwanger bent is je temperatuur al iets hoger dan normaal. Bij oververhitting kan dit de groei van de baby remmen.

  • Forceer niets en raadpleeg een fysiotherapeut of trainer

    Tijdens je zwangerschap krijgt je lichaam een andere balans door een dikkere buik, grotere borsten en een hollere rug. Houd hier rekening mee bij je training en forceer niets. Ook ben je waarschijnlijk sneller moe doordat je zwaarder bent, meer vocht vasthoudt en meer zuurstof nodig hebt.

Zorg dus dat je goed in beweging blijft, want dat is belangrijk voor jou en voor je baby. Maar forceer niets en laat je zo nodig begeleiden. In de Zwanger Puur Gezond Kuur vind je een trainingsvideo van personal trainer Inge van Haselen met oefeningen speciaal voor tijdens je zwangerschap

Gezondheidsvoordelen van sporten

Zoals je waarschijnlijk wel weet is sporten ontzettend belangrijk. Maar waarom is sporten tijdens je zwagerschap ook alweer zo goed voor je? Hier een paar feiten op een rijtje:

  • Je hebt meer energie.
  • Je slaapt beter.
  • Je behoudt een betere conditie.
  • Je houdt een betere balans en dat is wel handig als je een grote buik hebt.
  • Zwangere vrouwen die zijn blijven sporten bevallen sneller én makkelijker.
  • Je hebt minder last van zwangerschapskwaaltjes zoals rusteloze benen.
  • Je komt minder aan tijdens je zwangerschap.
  • Je kunt beter omgaan met stress.
  • Het helpt je bloedsuikerspiegel te reguleren en hierdoor heb je minder kans op zwangerschapsdiabetes.
  • Je blijft flexibeler en hier ben je echt dankbaar voor tijdens je bevalling.
  • Je hebt een betere doorbloeding, waar je baby heel blij van wordt.
  • Je hebt meer zuurstof en ook hier wordt je baby blij van.

Sporten heeft nog zoveel meer voordelen, maar het is je wel even duidelijk toch :-).

Welke sport?

Als je je wel goed voelt dan kun je lekker de sport blijven beoefenen welke je altijd deed. Hoe langer je zwanger bent, hoe minder fanatiek je mee kunt doen maar blijf gewoon zolang je je goed voelt sporten.  Loop je normaal gesproken nooit hard? Ga dan nu niet ineens beginnen met hardlopen.

Ben je gewend om lekker te rennen of doe je aan bodypump ga daar zo lang mogelijk mee door.  Blijf wel altijd goed luisteren naar je lichaam.

Speciale zwangerschapssporten

Wil je liever begeleid worden tijdens het sporten omdat je je onzeker voelt over bepaalde oefeningen? Er zijn ontzettend veel sportscholen of zwangerschapsclubs die speciale lessen aanbieden voor zwangere vrouwen. Het leuke daaraan is dat je ook andere zwangere vrouwen ontmoet. Daarmee kun je dan ongegeneerd en eindeloos over baby’s praten.

Let op bij bekkenklachten

Heb je last van je bekken? Ga dan naar de fysio want daar kunnen ze je oefeningen geven die ervoor zorgen dat je bekken niet belast worden. De fysio kan je dan ook precies aangeven welke sporten je  beter wel en niet kunt beoefenen.

Welke sporten kun je beter niet uitoefenen?

Er zijn een aantal sporten die ik je niet zou adviseren tijdens je zwangerschap. Ga je ieder jaar op wintersport om lekker op de latten te staan? Dit jaar zou ik lekker een zonvakantie boeken. Aan sporten waarbij je veel onverwachte bewegingen maakt zoals paardrijden, hockey, voetbal en andere balsporten zit natuurlijk meer risico dan een lesje op de sportschool dus pas daarmee op.

Veel liefs,

Thecla, (natuur)voedingscoach, fitte mama en zwanger van de tweede.

PS: Heb jij zin om te blijven bewegen tijdens je zwangerschap? Vind je dit belangrijk om te blijven doen of begin je daar liever weer aan na je zwangerschap? Laat hieronder een reactie achter, dat is ook weer leuk voor anderen. Alvast bedankt!

Zwanger Puur Gezond Kuur - voor gezond eten tijdens je zwangerschap

Een goed gewicht tijdens je zwangerschap?

Ben je zwanger en wil je graag het beste eten voor jou en het kindje in je buik? Doe dan de Zwanger Puur Gezond Kuur.

Je ontdekt hoe je:

  • Het beste eet voor jou en je baby
  • Niet teveel aankomt
  • Zoveel mogelijk energie houdt

JA, VERTEL MIJ MEER! >>

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

2018-07-09T16:50:41+02:00

9 Comments

  1. Jona 4 juni 2017 om 06:09 - Antwoorden

    Ik ben nu 33 weken zwanger en sport nog 2-3x per week, naast mom in balance (bootcamp in het bos) en zwangerschapsyoga. Kan daarnaast nog fietsen en wandelen en voel me zo fit! Bij de sportschool doe ik xcore lessen en brn (buisjes met grit). Hopelijk hou ik het nog vol tot de 40 wkn, de voordelen die worden geschreven herken ik absoluut! Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je misselijk bent dit heel anders kan zijn.

    • Thecla 4 juni 2017 om 09:52 - Antwoorden

      Hi Jona,
      Wat super dat je nog zoveel sport! Blijf dit doen zolang je je goed blijft voelen. Mijn ervaring is dat je lichamelijk veel sneller hersteld na je bevalling. Geniet van je laatste weken, heerlijke periode om straks verlof te hebben :).

  2. Marijke 5 juni 2017 om 06:01 - Antwoorden

    Ik ben nu 17 weken zwanger en heb afgelopen vrijdag nog meegedaan met een hardloopwedstrijd waar ik de 5km heb gelopen. Ik heb niet mijn beste tijd neergezet, dit heeft ook te maken met het weer van afgelopen vrijdag. Naast hardlopen rijd ik ook nog steeds op mijn paard. Met bootcamp doe ik het wel rustiger aan met de jumping jacks en buikspieroegeningen. Ik sport nu nog zo’n 4 x per week.

    • Marijke 5 juni 2017 om 06:08 - Antwoorden

      Een kleine toevoeging mbt het paardrijden: mijn bijrijder rijdt nu 1 x per week. Mijn paard voelt namelijk aan dat ik niet meer tot het uiterste ga. Ze test mij behoorlijk als ik haar goed aan het werk wil zetten. Het zijn net kinderen soms… Ze maakt dan een bokkesprongetje en loopt echt gruwelijk te klieren. Weet nog niet hoe lang ik nog doorga om deze reden. Dan maar vaker longeren.

      • Thecla 6 juni 2017 om 18:08 - Antwoorden

        Wat bijzonder dat je paard dat zo aanvoelt. Je zult zelf goed aanvoelen tot wanneer je lekker kunt paardrijden. Liefs Thecla

    • Thecla 6 juni 2017 om 18:10 - Antwoorden

      Hi Marijke, super dat je zo actief bezig bent. Hierdoor herstel je sneller na je bevalling, dat heb ik zelf ook echt ervaren. Als je bent bevallen moet je wel oppassen om niet direct te gaan hardlopen of springen. Je bekken hebben echt een paar maanden de tijd nodig om goed te herstellen. Maar dit zul je wel voelen. Ga lekker zo actief door! Groetjes Thecla

  3. Diede 18 augustus 2017 om 11:27 - Antwoorden

    Voor mijn zwangerschap was ik regelmatig bezig met sporten, maar er werd mij verteld dat het beter was om het niet op hetzelfde niveau te blijven doen. Ik moest rustiger aan doen want dat zou beter zijn geweest. Maar nu lees ik bijna overal dat het prima kan als je maar niet van niks naar sporten gaat.

    Is dit dan een fabeltje geweest? Had de arts het fout?

    • Thecla 22 augustus 2017 om 10:07 - Antwoorden

      Hi Diede,
      Wat goed dat je lekker wilt blijven sporten. Hoe lang ben je nu zwanger? Als je gewend bent om te sporten dan kun je dit rustig blijven doen. Als je merkt aan je lichaam dat het te zwaar wordt dan kun je alles op een rustiger tempo doen.

      Wat voor sport doe je nu? Het enige is dat je vanaf het 2e trimester je rechte buikspieren niet meer mag trainen. Deze moeten juist ruimte gaan maken voor je baby.

      Luister goed naar je lichaam. Doe je teveel tijdens een training dan krijg je echt een seintje dat dit niet goed is. Juist lekker actief blijven. Je zult merken dat je dan ook snel hersteld na je zwangerschap.

      Groetjes,
      Thecla
      Zwanger Puur Gezond

  4. Meinke 18 augustus 2017 om 13:29 - Antwoorden

    Wat een fijne tips van jou. Bedankt voor het plaatsen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en voor specifieke marketingdoeleinden.