Ben je zwanger en kun je moeilijk naar de wc? Vaak klinkt dit wel herkenbaar. De eerste maanden moet je lichaam erg wennen aan de hormonale veranderingen in je systeem. Eigenlijk is de eerste maanden het hormoon progesteron de boosdoener van je verstoppingen.

Opstopping door progesteron

Progesteron zorgt ervoor dat je darmspieren verslappen en hierdoor kunnen je darmen minder krachtige bewegingen maken om het eten voort te duwen. Dit zorgt ervoor dat je eten langer in je darmen blijft zitten. Hoe langer het eten in je darmen zit hoe meer vocht er wordt onttrokken aan je ontlasting.

Je raadt het vast al, je ontlasting wordt dan droog en hard en dit is lastig om eruit te drukken. Waarschijnlijk heb je ook minder honger omdat je last hebt van je darmen. Dat is niet gek, je kunt de hele tijd een vol gevoel hebben.

Na 12 weken minder last van obstipatie

Obstipatie kan pijnlijk en vervelend zijn. Meestal heb je na 12 weken minder last van obstipatie. Je lichaam is dan wat meer gewend aan de hormoonverandering. Toch zal het de komende tijd meestal niet meer zo worden als voor je zwangerschap.

De laatste drie maanden van je zwangerschap merk je misschien dat het weer lastiger wordt om naar het toilet te gaan. Ook niet zo gek, je organen en zo ook je darmen moeten plaats maken voor je baarmoeder. Je darmen worden letterlijk weggedrukt en dan is het niet zo goed dat het eten wat langer in je darmen blijft.

Je hormonen weer in balans

Ben je net bevallen? Je darmen komen weer op de juiste plaats terecht en hierdoor verwacht je dat je stoelgang meteen weer is zoals vanouds. Maar het kan wel tot een jaar duren voordat je hormonen weer de ouder balans hebben teruggevonden en dit heeft invloed op je stoelgang.

6 Tips om je stoelgang te bevorderen tijdens je zwangerschap

Wat kun je doen? Zijn er voedingsmiddelen die je darmen een opkikker kunnen geven? Gelukkig heb ik wel een aantal tips voor je! Volg deze 6 tips om je stoelgang tijdens je zwangerschap te bevorderen.

Tip 1: Drink meer water, ook voor je ontbijt

Wat kun je zelf doen om ervoor te zorgen dat je darmen het iets makkelijker hebben? Als eerste is het ontzettend belangrijk om voldoende water te drinken! Als je last hebt van obstipatie blijft het eten langer in je darmen en onttrekt het vocht. Hierdoor heb je meer water nodig dan je gewend bent.

Ik wil je graag adviseren om zeker 1,5 liter en maximaal 2 liter water op een dag te drinken. Begin de dag met een glas lauwwarm citroenwater om je darmen als het ware wakker te maken. Begin je de dag met je ontbijt zonder eerst te hebben gedronken? Niet meer doen, dan maak je het je darmen wel erg moeilijk.

Tip 2: Eet wat extra groente bij elke maaltijd

Groente bevat ontzettend veel vezels en deze vezels helpen je stoelgang wat te vergemakkelijken. Probeer bij elke maaltijd wat groente te eten. Kies ook voor twee stuks fruit op een dag, ook hierin zitten lekker veel vezels.

Eet je weleens papaya? Wist je ze in sommige landen de pitten van papaya gebruiken om darmparasieten te verwijderen? Dat klinkt misschien een beetje eng, maar papaya zorgt voor een natuurlijk laxerend effect.

Tip 3. Vet werkt als een trein

Vind jij het eng om vetten te eten? Goede vetten heeft je lichaam echt nodig. Zonder deze goede vetten kan het sommige vitamine niet opnemen maar daarnaast werkt vet als een soort glijmiddel voor je darmen.

Je eten gaat wat soepeler door je darmen en dit hulpmiddel kun je tijdens en na je bevalling wel gebruiken. Gezonde vetten helpen ook bij de aanmaak van goede vetzuren in je darmen win-win!

Maar wat zijn goede vetten ook alweer? Eet lekker avocado, ongebrande noten, vette vis, olijfolie, gemalen lijnzaad, chiazaad, kokosvet, eieren. Tip: laat de chiazaadjes wel minimaal 4 uur weken voordat je deze gebruikt anders onttrekken ze vocht. Dat wil je juist niet!

Tip 4. Je darmen hebben het zwaar als je gluten eet

Op veel websites zie ik dat er tips worden gegeven om veel volkoren producten te eten als volkoren brood en pasta. Hier zitten gluten en dit wordt in zo ontzettend veel producten verwerkt dat je lichaam een bizarre lading aan gluten binnen krijgt.

Gluten zijn voor je darmen zwaar om te verteren en als je darmen het al zwaar hebben tijdens je zwangerschap wil ik je graag adviseren om gluten links te laten liggen. Wat kun je dan wel eten? Kies voor boekweit, quinoa, zoete aardappel, bonen, wees creatief! Er is zoveel meer dan alleen brood en pasta!

Tip 5. Slik probiotica

Tijdens je zwangerschap kunnen je darmen wel wat extra goede darmbacteri├źn gebruiken. Ga naar een natuurdrogist en laat je daar een goede probiotica voor tijdens je zwangerschap adviseren. Je zult merken dat probiotica helpt om wat makkelijker naar het toilet te gaan. Wist je dat je baby bij een vaginale geboorte als eerste in aanraking komt met jouw darmflora?

Heb jij een goede darmflora dan heeft je kleine daar profijt van. Want jouw darmflora neemt je baby mee en dit is zijn basis voor de rest van zijn leven. Heb je geen goede darmflora omdat je misschien niet zo gezond hebt gegeten tijdens je zwangerschap? Je baby kan dan al snel last krijgen van darmkrampjes.

Tip 6. Je houding op de wc

Tja hoe zit jij op het toilet? Gewoon met je billen op de pot en je beide benen op de grond? Eigenlijk is dit een onnatuurlijke houding, ik weet dat je het zo geleerd hebt maar het kan beter. Zet een krukje voor het toilet zodat je benen wat omhoog komen, beweeg je benen van links naar rechts en geloof het of niet dit kan je echt helpen om makkelijker naar het toilet te gaan. Na je zwangerschap wil je niet anders meer!

Ik hoop dat deze tips je helpen obstipatie te verminderen of voorkomen!

Groetjes,

Thecla Dekker, natuurvoedingscoach, fitte moeder en zwanger van de tweede

PS: Obstipatie heb je sneller als je zwanger bent, door de veranderingen in je hormoonhuishouding. Je kunt er zelf heel veel aan doen met deze 6 tips!