(Transcript van de video)

Anne was in paniek, “Thecla,” zei ze, “Sinds ik zwanger ben eet ik de hele dag chocola en andere zoetigheid. Ik voel me veel te dik en ik ben doodmoe. Kan jij me helpen?”.

Uit mijn praktijk en uit eigen ervaring weet ik dat Anne niet de enige is. Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap een niet te stoppen behoefte aan chocola, snoep, ijs, taart of juist aan extra zout eten.

Veranderingen in je hormoonhuishouding

Dat is een normale reactie op de veranderingen in je hormoonhuishouding. Maar als je niet oppast kom je in een paar maanden ontzettend aan en blijf je ook na de bevalling zitten met overgewicht.

En dat niet alleen, jezelf zo laten gaan tijdens je zwangerschap is ook heel slecht voor de gezondheid en ontwikkeling van de baby in je buik. Je kind kan daar zijn of haar hele leven last van houden.

De beste start

Wil je jouw baby de beste start geven en van de snoepbuien afkomen? Blijf dan nog even kijken.

“Dit is de eerste video in een serie van van vier waarin ik je laat zien hoe je het kindje in je buik de beste start geeft en zelf een mooi gewicht houdt.

Zodat je zo fit mogelijk bent voor de bevalling en daarna snel die zwangerschapskilo’s weer kwijt raakt. Hoe eerder je hiermee begint hoe beter….

Uit eigen ervaring

Ik ben Thecla, moeder van een dochter Lotte van 5 jaar en zoon Boris van 2 jaar. Ik ben hormoonfactortrainer, heb een opleiding orthomoleculaire voedingsleer gevolgd en werk voor Inge van Haselen als Clean Eating coach.

Ook heb ik al veel zwangere vrouwen geholpen met hun leefstijl. Hierdoor heb ik een goed beeld gekregen van wat werkt en wat niet. Een combinatie van mijn eigen ervaring met Lotte en Boris en met mijn cliënten.

Het is mijn passie om met gezonde, pure en natuurlijke voeding bezig te zijn en help jou hier ook graag bij. Toen ik zwanger werd van mijn eerste kindje viel het mij op dat er weinig over voeding rondom de zwangerschap te vinden is.

Drang naar zoet?

Tijdens mijn zwangerschappen had ik veel meer zin in zoetigheid. Misschien ervaar jij nu ook wel een drang naar zoet?

Dat is niet zo gek. Er verandert van alles in je lichaam. Er groeit een klein mensje in je en je hormonen schommelen alle kanten op. Ik weet uit ervaring dat het soms moeilijker is om bepaalde verleidingen te weerstaan.

Daarom ben ik mij gaan verdiepen in welke voedingsstoffen een zwangere vrouw nodig heeft. Als je namelijk voldoende binnenkrijgt dan kunnen je zwangerschapsklachten echt minder worden.

Vergeetachtig?

Ik zal een voorbeeld geven. Ben jij erg vergeetachtig? Dat is een bekende zwangerschapskwaal? Je baby heeft voor de hersenontwikkeling omega 3 vetten nodig. Als jij deze via je voeding niet voldoende binnenkrijgt dan spreekt jouw lichaam je voorraad aan.

Als je voorraad op is, kun jezelf behoorlijk wat last krijgen van vergeetachtigheid.

Mijn vriendinnen vragen mij vaak om advies

Mijn vriendinnen vragen mij vaak om advies, net als Anne. Onlangs had een vriendin van mij veel last van spierkrampen tijdens de zwangerschap. Het bleek dat ze een magnesium tekort had. Na het aanpassen van haar voeding, waren de spierkrampen verdwenen.

Er zijn nu nog steeds zwangere vrouwen die denken dat ze alles kunnen eten en drinken. De natuur regelt het wel. En het kindje in je buik redt zich wel. Maar dat werd vroeger ook gedacht toen je zwangere vrouwen nog zag roken en drinken.

Bruin bieren drinken gezond?

Het was zelfs zo dat er werd geadviseerd om als pas bevallen vrouw bruin bier te drinken. Dit zou de productie van de borstvoeding stimuleren. Gelukkig weten we nu steeds meer en je kunt zelf heel veel doen om je kindje straks de beste start te geven.

Maar is het nou echt zo erg om te snoepen?

Maar is het nou echt zo erg om wat meer te snoepen als je zwangerschap? Moet je er niet gewoon aan toegeven omdat je lichaam er om vraagt? Die vraag krijg ik vaak, want misschien denk jij ook wel dat je extra suikers nodig hebt voor de groei van je baby?

Vroeger werd inderdaad gedacht dat je extra suikers nodig hebt. Maar steeds meer onderzoek wijst uit dat je je kindje opzadelt met gezondheidsproblemen. Je kind houdt de rest van zijn leven meer zin in suikers. Daardoor neemt de kans op overgewicht toe. Ook op bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten. Dus hoe minder jij snoept tijdens je zwangerschap, hoe makkelijker je kind het later heeft.

Voordelen voor je baby

En dan is er nog iets, want als je teveel snoept, zoals Anne, dan kom je zelf onnodig veel aan. Dat is niet alleen ongezond voor je baby, maar ook voor jou! Je hebt een hoger risico op zwangerschapsdiabetes. Dat kan weer leiden tot een grotere baby, een moeilijke bevalling en een hoger risico op een postnatale depressie.

Laat de suikers daarom staan. Maar hoe doe je dat? Daar kan ik je bij helpen en vandaag geef ik je twee tips. Want er is een reden dat je veel gaat snoepen. Waarschijnlijk zijn er twéé redenen:

Tips tegen cravings

De eerste reden heeft te maken met pieken in je bloedsuikerspiegel. Dat maak ik heel vaak mee. Je begint je dag al verkeerd. Hierdoor piekt meteen je bloedsuikerspiegel. Na een paar uur krijg je een dip en hierdoor blijf je de rest van de dag snoepen.

Maar wat is een verkeerd ontbijt? Denk bijvoorbeeld aan yoghurt met cruesli, sinaasappelsap, brood of crackers.

Allemaal producten waardoor je een piek in je bloedsuikerspiegel krijgt. En waardoor je later op de dag blíjft snoepen. Begin jij de dag ook zo? Dan is mijn eerste tip om je ontbijt gezonder te maken. Neem bijvoorbeeld eens havermout, gekookt in water en voeg wat rood fruit en rauwe noten toe. Dan zul je merken dat je behoefte om te snoepen al afneemt.

Of maak een goede groente-smoothie met avocado, banaan en spinazie. Let wel op dat je er niet teveel fruit in doet, want dan krijg je weer een piek in je bloedsuikerspiegel.

Nog een reden…

De tweede reden om te blijven snoepen is dat je lichaam essentiële voedingsstoffen tekort komt. Je lichaam gaat dan onbewust op zoek naar de goede voedingsstoffen. Desnoods door veel te veel te snoepen.

Een bekend feit is dat veel zwangere vrouwen te weinig gezonde vetten eten. En vaak ook te weinig eiwitten… en te weinig groente. Hierdoor is je lichaam uit balans en blijf je maar snoepen. Zorg daarom dat je goed gebalanceerd en gezond gaat eten.

De volgende video?

In de volgende video’s ga ik daar verder op in, maar het eerste wat je nu al kunt doen is: eet voldoende gezonde vetten. Dus ga niet “vetarm eten” zoals veel zwangere vrouwen doen. Neem bijvoorbeeld elke dag een halve avocado en een handje noten.

Dit helpt jou om minder te snoepen en het is goed voor de ontwikkeling van de hersentjes van je kind. Een bijkomend voordeel is dat je niet te dik wordt en genoeg energie overhoudt om van je zwangerschap te genieten. Je slaapt beter en bent minder vergeetachtig.

Je bevalling zal soepeler verlopen en je herstelt sneller. Als je teveel aankomt heb je een hoger risico op hoge bloeddruk, rugklachten, vermoeidheid, kortademigheid, aambeien, kuitkrampen en pijnlijke gewrichten.

“In de volgende video laat ik je zien “of het wel gezond is om te sporten als je zwanger bent ”

Nu heb ik nog een vraag aan jou…

Nu heb ik nog een vraag aan jou: “Snoep jij ook meer tijdens je zwangerschap?” Ik ben benieuwd! Laat het me hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen.  Super bedankt en ik zie je in de volgende video.

Zwanger Puur Gezond Kuur - voor gezond eten tijdens je zwangerschap

Een goed gewicht tijdens je zwangerschap?

Ben je zwanger en wil je graag het beste eten voor jou en het kindje in je buik? Doe dan de Zwanger Puur Gezond Kuur.

Je ontdekt hoe je:

  • Het beste eet voor jou en je baby
  • Niet teveel aankomt
  • Zoveel mogelijk energie houdt

JA, VERTEL MIJ MEER! >>

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.