Lekker slapen als je zwanger bent?

Veel zwangere vrouwen slapen zo aan het einde van het tweede trimester niet meer lekker. Je moet er vaak uit om te plassen, wordt wakker van de rugpijn en/of je buik zit in de weg, herkenbaar? Ik geef je wat tips om hopelijk weer wat lekkerder te kunnen slapen.

Tip 1 – drink na 8 uur s’avonds niet meer!

Lig je eindelijk heerlijk te slapen, word je wéér wakker om naar het toilet te gaan. Niet één keer per nacht maar wel drie keer! Probeer dan maar weer in slaap te vallen, ontzettend frustrerend en vooral als je naast je kijkt en je partner heerlijk ziet dromen.

Drink na het avondeten alleen nog kleine slokjes water en geen hele glazen vol. Vaak hoor ik dat vrouwen in de avond lekker op de bank gaan Netflixen met een groot glas thee, niet doen! Probeer na 20 uur niet meer te drinken.

Misschien moet je er dan nog wel één keer s’nachts uit om te plassen, maar geen drie keer.

Tip 2 – koop of leen een massageapparaat

Heb jij vaak last van je rug omdat je buik steeds maar groter wordt? Zelf werd ik vaak wakker omdat ik pijn kreeg in mijn rug. Vooral in de ochtend leek ik wel een oma en had ik een ontzettend stijve en pijnlijke rug.

Nu heb jij misschien een partner welke gouden handjes heeft en je rug heerlijk kan masseren, zelf had ik dit geluk niet. Ik had wel het geluk dat ik een massageapparaat kon lenen – goddelijk!

Als je deze in de ochtend ongeveer een kwartiertje op je onderrug zet, dan zit je rug weer helemaal los, echt een aanrader!

Tip 3 – slik Magnesium

Als je zwanger bent heb je extra behoeften aan magnesium. Het is met een uitgebalanceerd voedingspatroon zelfs bijna onmogelijk om aan voldoende magnesium te komen als je zwanger bent. Veel zwangere vrouwen hebben hierdoor een magnesium tekort en wat zijn dan de symptomen?

Kun je moeilijk in slaap komen en heb je moeite om door te slapen? Word je s’nachts wakker van de spierkrampen? Depressieve gedachten en/of een onweerstaanbare trek in chocolade?

Herken jij jezelf in één of meer van deze symptomen? Haal snel magnesiumrijke voeding in huis zoals avocado, peulvruchten, noten en zaden, bananen, vette vis en groene bladgroenten. Ren ook naar de natuurdrogist om magnesiumtabeletten in te slaan. Hier kun je nog meer lezen over zwangerschap en supplementen.

Tip 4 – slaap met een voedingskussen

Weet je niet meer hoe je lekker kunt liggen omdat je buik in de weg ligt? Dan kan een voedingskussen een uitkomst bieden en je nieuwe beste vriend worden.

Als het ware leg je je buik op het voedingskussen. Dit biedt wat meer staan aan je buik en zo heb je niet het gevoel alsof je buik hangt als je op je zij ligt.

Tip 5 – ga niks lezen over zwangerschappen

Ga jij vaak in de avond van alles lezen over zwanger zijn, baby’s en eigenlijk alles wat met je zwangerschap te maken heeft? Heel herkenbaar want je wilt alles weten over wat er gaat komen.

Toch activeer je hiermee je hersenen en ga je – hoe leuk ook- flink nadenken over je zwangerschap. Je activeert teveel je brein en dat terwijl je juist tot rust moet komen.

Tip 6 – pak er een leesboek bij

In de avond Netflixen, volgens mij doet heel Nederland dit. Toch activeer je daarmee ook je hersenen. Ga eens een uur voor het slapen gaan een boek lezen. Je wordt hier zo rustig van en je ogen vallen spontaan dicht.

Dit weet je natuurlijk zelf ook, maar leg je telefoon aan het begin van de avond lekker weg..rust!

Tip 7 – beweeg genoeg

Hoe moe je misschien ook bent, probeer om elke dag te bewegen. Het beste is om drie keer per week te blijven

sporten op jouw niveau. Kun je je hier echt niet aan overgeven? Blijf in ieder geval lekker fietsen, wandelen en in beweging. Als je de hele dag binnen zit en op je kont zit dan kun je je in de avond te onrustig voelen om in slaap te vallen. Meer lezen over sporten en zwangerschap?

Slaap lekker 😉

Veel liefs,

Thecla Dekker, voedingscoach op het gebied van hormonen

PS: Wat is jouw beste tip? Help de andere mommy to be’s en deel deze 🙂

Een GOED GEWICHT tijdens je ZWANGERSCHAP?

Ben je zwanger en wil je graag het beste eten voor jou en het kindje in je buik? Doe dan mee met de nieuwe Zwanger Puur Gezond Kuur 2.0 die op maandag 24 september uit komt.

Je ontdekt hoe je:

  • Het beste eet voor jou en je baby
  • Niet teveel aankomt
  • Zoveel mogelijk energie houdt

Houd je mailbox in de gaten voor de introductieaanbieding. Sta je nog niet op onze lijst? Meld je dan hier aan voor de aanbieding:

JA, ZET MIJ OP DE LIJST >>

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

2018-10-18T12:13:44+00:00

2 Comments

  1. Mooi zwanger 3 oktober 2017 om 11:56 - Antwoorden

    Leuke tips! Dat voedingskussen werd op een gegeven moment de grootste vijand van mijn vriend, dus dat was het eerste wat de deur uitging na de bevalling 🙂
    Groetjes,
    Fabienne

    • Thecla 5 oktober 2017 om 16:42 - Antwoorden

      Hi Fabienne,

      Haha ja het zwangerschapskussen is niet het meest gezellig item voor de partner 😉

      Groetjes,
      Thecla

Geef een reactie

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en voor specifieke marketingdoeleinden.