7 Tips om cravings tijdens je zwangerschap te overwinnen

7 Tips om cravings tijdens je zwangerschap te overwinnen

Als je zwanger bent krijg je vaak te horen dat je voor twee mag eten. “Je kunt jezelf lekker laten gaan, want aankomen ga je toch wel”. Maar te veel junkfood en suiker eten is ongezond voor het kindje in je buik.

Vaak weet je dat ook wel, maar toch kun je de hele dag alleen maar aan chocolade, koekjes, snoep en ongezonde dingen denken. Hoe los je dat op? Ik geef je hier 7 tips om van je cravings af te komen:

Tip 1: Vermijd yoghurt met cruesli

Het kan zijn dat je denkt gezond te eten, maar toch eigenlijk de verkeerde keuzes maakt. Veel vrouwen beginnen bijvoorbeeld de dag met yoghurt en cruesli. Dat lijkt gezond, maar het is een bom van suikers, waardoor je bloedsuikerspiegel een enorme piek krijgt.

Na zo’n piek daalt je bloedsuikerspiegel en krijg je wéér zin in iets zoets. En dat is nou net een craving die je wilt vermijden.

Ook boterhammen, koekjes en aardappels hebben dit effect. Neem hier dus niet te veel van of liever helemaal niet.

Tip 2: Eet veel meer broccoli

In plaats van al die suikers en snelle koolhydraten kun je beter meer groente, noten en avocado’s en dergelijke gaan eten. Dan krijgt je lichaam alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. Dat is niet alleen goed voor jou, maar óók voor je baby.

Een verloskundige vertelt vaak dat je baby automatisch de voedingsstoffen van je pakt die hij of zij nodig heeft. Maar als er simpel gezegd weinig te pakken valt, dan bouwt je baby al snel tekorten op voordat hij of zij geboren is.

Jij hebt zelf dan ook flinke tekorten waardoor je weerstand en energie dalen. Veel vrouwen denken dat vermoeidheid en een slechte weerstand hoort bij een zwangerschap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Wil je ervaren hoe je zo fit mogelijk blijft én het kindje in je buik de beste start geeft? Kijk dan eens naar de Zwanger Puur Gezond Kuur.

Tip 3: Slik magnesium om de chocolade cravings te overwinnen

Toen ik zelf zwanger was kon ik op sommige momenten alleen maar aan chocolade denken en dat terwijl ik normaal gesproken niet zo’n zoetekauw ben. Geldt dat ook voor jou? Ga dan extra magnesiumrijk eten en slik extra magnesium. Ik leg het uit.

Tijdens je zwangerschap heb je meer magnesium nodig dan normaal. De meeste zwangere vrouwen komen niet aan de aanbevolen hoeveelheid magnesium van 350 mg. Je lichaam haalt magnesium uit onder meer chocolade en daarom krijg je er zo’n zin in. Maar er zijn betere magnesiumbronnen.

Eet veel groente groenten, avocado, noten en zaden, rauwe cacao, chlorella en hennepzaad. En slik daarnaast tijdens je zwangerschap extra een supplement.

Tip 4: Blijf niet zitten, maar doe squats en lunges

Voel je een craving opkomen? Loop dan niet naar de snoepkast, maar trek je sportkleren aan en ga flink bewegen. Door te gaan bewegen vergeet je snel de craving en het is ook nog supergoed voor je energie. Je voelt je gezond en je baby krijgt meer zuurstof.

Als zwangere vrouw weet je misschien niet welke oefeningen je wel of niet mag doen. Daarom heb ik in de Zwanger Puur Gezond Kuur ook video’s met oefeningen opgenomen, die goed zijn voor elke zwangere vrouw in elk trimester.

Tip 5: Doe een middagdutje

Veel slapen is ontzettend belangrijk als je zwanger bent, het liefst acht uur per nacht. Acht uur slapen klinkt misschien als muziek in je oren. Het kan zijn dat het je niet lukt omdat je buik in de weg zit, je vaak naar het toilet moet s ‘nachts, je last hebt van je rug of omdat je simpelweg al een kleine (nachtbraker) rond hebt lopen.

Als je niet voldoende slaapt maakt je lichaam extra ghreline aan. Ghreline is een hormoon dat betrokken is bij het opwekken van je hongergevoel. Als je te weinig slaapt maak je meer ghreline aan en ervaar je extra honger én daarbij een schommelde bloedsuikerspiegel. Zeg maar hallo tegen je cravings.

Is het voor jou lastig om 8 uur slaap te pakken? Ga dan in ieder geval vroeg naar bed en doe een middagdutje.

Tip 6: Bak zelf een lekkere bananencake

Heb jij de hele dag zin in brownies van de supermarkt? Kies een gezonde vervanger voor je craving. Ga zelf aan de slag in je keuken en bak een lekkere bananencake, gezonde muffins of raw brownies met rauwe cacaopoeder.

Bang om het allemaal in één keer op te eten? Vries een gedeelte in zodat je altijd iets lekkers én gezonds in huis hebt.

Tip 7: Honger? Meestal is het dorst!

Wist je dat je lichaam moeilijk onderscheid maakt in het aangeven of je honger of dorst hebt. Soms denk je dat je wat moet eten maar heeft je lichaam eigenlijk de behoefte aan vocht.

Dus voel je een craving opkomen? Drink dan eerst een glas water en wacht dan even, grote kans dat je eetbui vanzelf verdwijnt.

Advies

Als je deze 7 tips opvolgt, zul je merken dat je cravings helemaal verdwijnen. Hierdoor heb je meer energie en kom je ook niet onnodig veel aan. Ook voor het kindje in je buik is dit beter. Goed voor jou en je baby!

 

Liefs,

Thecla Dekker, voedingscoach

PS: Heb jij een goede tip om cravings te voorkomen? Laat het me weten in de comments.

Een GOED GEWICHT tijdens je ZWANGERSCHAP?

Ben je zwanger en wil je graag het beste eten voor jou en het kindje in je buik? Doe dan mee met de nieuwe Zwanger Puur Gezond Kuur 2.0 die op maandag 24 september uit komt.

Je ontdekt hoe je:

  • Het beste eet voor jou en je baby
  • Niet teveel aankomt
  • Zoveel mogelijk energie houdt

Houd je mailbox in de gaten voor de introductieaanbieding. Sta je nog niet op onze lijst? Meld je dan hier aan voor de aanbieding:

JA, ZET MIJ OP DE LIJST >>

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

2018-09-25T15:09:51+00:00

Geef een reactie

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

MEER TIPS VOOR JE ZWANGERSCHAP ONTVANGEN?

Wil je meer tips over jouw zwangerschap ontvangen? Vul hieronder je voornaam en email in en ontvang onze nieuwsbrief:

Bedankt voor je aanmelding.

Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en voor specifieke marketingdoeleinden.