Zwangerschapsdiabetes komt volgens het Diabetesfonds steeds meer voor bij zwangere vrouwen. Het is een tijdelijke vorm van diabetes die je kunt krijgen tijdens je zwangerschap, vaak vanaf week 24. De aandoening is slecht voor jou en voor je baby. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen. Lees nog even door.

Wat is zwangerschapsdiabetes?

Bij zwangerschapsdiabetes is het gehalte glucose in je bloed te hoog. Dat komt doordat je lichaam de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt niet meer goed kan opnemen. Het probleem onstaat vaak na de 24e week. De oorzaak is ongezond eten, in combinatie met veranderingen in je hormonen en erfelijke factoren. Met name de ongezonde leefstijl is een belangrijke factor en daar kun je zelf heel veel aan doen. Verderop in dit artikel geef ik je een paar tips.

Wat gebeurt er in je lichaam als je suikers binnen krijgt? Je lichaam gaat insuline aanmaken om te zorgen dat de glucose vanuit je bloed in je cellen kan worden opgenomen als brandstof. Dit is een normaal proces.

Als je te vaak te veel suiker binnenkrijgt raakt je insuline-huishouding van slag. Je cellen reageren niet meer goed op de insuline en ze nemen steeds minder suiker op. Daardoor blijven de suikers in je bloed. Dat leidt tot een hoge bloedsuikersspiegel, oftewel zwangerschapsdiabetes.

Je merkt dat je meer dorst hebt, meer drinkt en meer plast. Ook heb je een lagere weerstand en ben je sneller vatbaar voor virussen. 

Wat zijn de gevolgen van zwangerschapsdiabetes?

Als je zwangerschapssuiker hebt blijven je bloedglucosewaardes continu te hoog. Dit zijn de gevolgen:

  1. Je kindje groeit harder en je hebt daardoor een zwaardere bevalling.
  2. Het is mogelijk dat je zelf later een 50% meer kans dat je diabetes 2 ontwikkelt.
  3. Ook je kindje heeft later een hoger risico op overgewicht, omdat zijn of haar hormonen minder goed met glucose om kunnen gaan.

Het is belangrijk zwangerschapsdiabetes op tijd te herkennen en op te lossen. Daarover verderop in dit artikel meer. Ik wil eerst nog even ingaan op de test.

Wanneer krijg je een test op zwangerschapsdiabetes?

Ben je zwanger en heb je je verloskundige nog nooit over zwangerschapsdiabetes horen praten? Dat zou heel goed kunnen, je wordt er niet zomaar op getest. Als je één van onderstaande symptomen of factoren op je van toepassing zijn dan zal de verloskundige je laten testen:

  • Wanneer je zelf overgewicht hebt.
  • Je hebt veel vruchtwater.
  • Wanneer je ouders, broers of zussen diabetes hebben.
  • Etnische achtergrond: je van Hindoestaanse, Marokkaanse of Turkse afkomst bent omdat daar vaker zwangerschapsdiabetes voorkomt.
  • Je al eerder zwangerschapsdiabetes hebt gehad.
  • Een snelle groei van het kind in vergelijking met de duur van je zwangerschap.
  • Je eerder een baby hebt gekregen van meer dan 4200 gram.
  • Als je eerder een miskraam hebt gehad.
  • Je bloedsuikerwaardes en/of cholesterol aan de hoge kant zijn.

Herken je jezelf hierin aarzel dan niet en bel je verloskundige. Als je zwangerschapsdiabetes hebt ontwikkeld dan krijg je zelf een speciaal apparaatje waarmee je je bloedsuikerwaardes in de gaten moet houden. Je ontvangt een koolhydraatarmdieet en je wordt extra in de gaten gehouden door middel van extra groei echo’s.

Als je bloedsuikerwaardes teveel blijven schommelen kan het zijn dat je zelfs insuline moet gaan spuiten. Je zult dan ook met 38 weken worden ingeleid omdat anders het risico op een te groot kind te groot is.

Wat kun je zelf doen om zwangerschapssuiker te voorkomen?

De aandoening is voor een deel erfelijk bepaald en ook je hormonen spelen een rol. Maar de allerbelangrijkste factor voor zwangerschapssuiker is je leefstijl. Met andere woorden: hoe gezond je eet en hoeveel je beweegt. Het is mijn ervaring in mijn praktijk dat de meeste zwangere vrouwen veel te veel zogeheten snelle suikers binnen krijgen. Uit koek en snoep, maar ook uit brood, crackers, spaghetti, frisdranken, fruitsappen, te veel fruit, dadels, honing en kant-en-klaar maaltijden.

Vaak heb je het niet eens door want veel suikers zijn “verborgen”. Wist je bijvoorbeeld dat een Sultana koekje voor één derde uit suiker bestaat? En dat sommige pakken diepvries-rodekool ook 30% suiker kunnen bevatten? Je merkt vaak niet eens dat je zoveel suikers binnen krijgt.

Tijdens je zwangerschap ben je misschien geneigd de teugels te laten vieren en lekker te snoepen, maar dat is dus niet zonder risico. Je wordt er niet alleen te dik van, het is ook heel ongezond. En je hebt een grotere kans op een grote baby, waardoor je bevalling ook moeilijk wordt. Met andere woorden, het is mijn advies om ook tijdens je zwangerschap zo gezond mogelijk te eten.

Wil je daar meer over weten? Kijk dan ook naar de cursus ZwangerPuurGezond. Daarin krijg je gezonde weekmenu’s en meer uitleg.

Thecla Dekker, voedingscoach op het gebied van hormonen